
ZINĀTNE, PĒTNIECĪBA UN RADOŠĀ DARBĪBA
Zinātnes un radošās darbības attīstība ir viena no EKA prioritātēm, kas ir definēta EKA attīstības stratēģijā - EKAAS2023.
Prioritātes mērķis ir “Sasniegt augsta līmeņa starptautiski atzītus pētnieciskos un jaunrades rezultātus, kas tiek veicināti mērķtiecīgā docētāju, studējošo, vietēju un starptautisku sadarbības partneraugstskolu, kā arī industrijas pārstāvju sadarbībā, tādējādi nodrošinot pētniecībā balstītas studijas, atbilstošu docētāju zinātnisko kvalifikāciju un industrijai nepieciešamos pētījumu.”
Kārtību, kādā tiek organizēta pētnieciskā un mākslinieciskās jaunrades darbība, īstenoti un vadīti pētījumi, kā arī pētnieciskās darbības un mākslinieciskās jaunrades finansēšanas kārtību nosaka Ekonomikas un kultūras augstskolas Pētnieciskās un mākslinieciskās jaunrades darbības nolikums.
EKA galvenie mērķi un rezultatīvie rādītāji ir apkopoti Zinātnes un radošās darbības attīstības stratēģijā 2021.-2023.gadam (ZRDAS2023). Zinātnes attīstības galvenās prioritātes ir:
- Kvalitātes nodrošināšana pētniecībā un radošās darbības jomā
- Docētāju iesaiste pētniecībā un radošajā darbībā katrā studiju virzienā
- Studējošo iesaiste pētniecībā un radošajā darbībā katrā studiju virzienā
- Sadarbība pētniecībā un radošajā darbībā
- EKA reputācija
Prioritāte „Kvalitātes nodrošināšana pētniecībā un radošās darbības jomā” (Pr1)
Augstskolu pienākums ir veikt zinātnisko darbību (Zinātniskās darbības likums, 19(1). pants). Zinātniskās darbības veikšanai augstskolai ir nepieciešams akadēmiskais personāls ar zinātnisko kvalifikāciju, ko apliecina gan doktora grāds, gan Latvijas Zinātnes padomes eksperta statuss, gan augstas kvalitātes zinātniskās publikācijas. Pētniecības un radošās darbības kvalitātes vērtēšana balstās arī uz docētāju un studējošo sasniegumiem, kā arī EKA sasniegumiem projektu īstenošanā un finansējuma piesaistīšanā.
Prioritāte „Docētāju iesaiste pētniecībā un radošajā darbībā katrā studiju virzienā” (Pr2)
Viens no studiju virziena vērtēšanas kritērijiem ir “Mācībspēku iesaiste zinātniskajā pētniecībā un/vai mākslinieciskajā jaunradē”. Lai sasniegtu rezultātus šajā virzienā, EKA ir plānots ieviest jaunu praksi starptautisko pētniecisko komandu veidošanā. Turklāt ir paredzēts izveidot docētāju novērtēšanas sistēmu, kurā pētniecības un radošās darbības kritērijiem būs liela nozīmē, kā arī atbilstošo finanšu motivācijas sistēmu.
Prioritāte „Studējošo iesaiste pētniecībā un radošajā darbībā katrā studiju virzienā” (Pr3)
Studiju virziena vērtēšanas kritērijos svarīga arī ir „ Studējošo iesaiste zinātniskajā pētniecībā”.
Ekonomikas un kultūras augstskola īsteno studiju programmas piecos studiju virzienos: 1) Ekonomika, 2) Vadība, administrēšana un nekustamā īpašuma pārvaldība, 3) Informācijas tehnoloģija, datortehnika, elektronika, telekomunikācijas, datorvadība un datorzinātne, 4) Tiesību zinātnes, un 5) Mākslas.
EKA prioritāte studiju procesā ir pētniecībā balstītas studijās, kas paredz “studentu – pētnieku pieejas” (students as researchers) integrēšanu studiju programmās visos līmeņos. “Studenti – pētnieki augstākās izglītības kontekstā nozīmē pedagoģisku pieeju, kuras mērķis ir atbalstīt studējošo iesaisti, lai papildinātu viņu zināšanas un uzlabotu prasmes. (Walkington, The Higher Education Academy, 2015)
Prioritāte „Sadarbība pētniecībā un radošajā darbībā” (Pr4)
Definējot mērķus sadarbības veicināšanai pētniecībā un radošajā darbībā, sadarbība tika skatīta no vairākiem skatupunktiem:
- Institucionālā sadarbība – sadarbība starp EKA docētājiem
- Nacionālā sadarbība – EKA docētāju sadarbība ar citu Latvijas augstskolu docētājiem
- Internacionālā sadarbība – EKA docētāju sadarbība ar ārvalstu augstskolu docētājiem
- EKA sadarbība ar biznesa sektoru (academic-corporate collaboration)
Prioritāte „EKA reputācija” (Pr5)
Zinātniskā reputācija ir priekšnosacījums augstskolas kopējās reputācijas uzlabošanai akadēmiskajā vidē, kas savukārt veicina augstskolas atpazīstamības palielināšanu studējošo vidū, veicina sadarbību ar citām augstskolām un institūcijām, nodrošina akadēmiskā personāla lojalitāti.
ZINĀTNISKĀS DARBĪBAS PĀRSKATI
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2022./2023. gada pārskats
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2021./2022. gada pārskats
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2020./2021. gada pārskats
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2019./2020. gada pārskats
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2018./2019. gada pārskats
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2017./2018. gada pārskats
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2016./2017. gada pārskats
Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātniskās darbības 2015./2016. gada pārskats
Akadēmiskā personāla zinātniskā darbība 2014./15. studiju gadā
Akadēmiskā personāla zinātniskā darbība 2012./13. studiju gadā
Akadēmiskā personāla zinātniskā darbība 2011./12. studiju gadā
PRIORITĀRIE PĒTNIECĪBAS VIRZIENI 2021.-2023. GADĀ
- Ilgtspējīga attīstība un aprites ekonomika
- Aktuālās tendences ekonomikā un finansēs
- Aktuālās tendences vadībzinātnēs un mārketingā
- Sociālās inovācijas un sociālā uzņēmējdarbība
- IKT un digitalizācijas pētījumi
- Kultūras pētījumi un kultūras projektu vadība
- Radošās industrijas un dizains
- Aktuālās tendences jurisprudencē
- Sporta tiesību mūsdienu problemātika
Prioritārie pētniecības virzieni 2017./2021. gadā