
Profesionālā bakalaura studiju programma
DATORSPĒĻU DIZAINS UN GRAFIKA
Mēs vēlamies, lai Latvija pelnītu ar inovācijām un tehnoloģijām.
Tādēļ radījām studiju programmu, kura sevī apvieno radošumu un tehnoloģijas.
Piešķiramais grāds: profesionālais bakalaura grāds dizainā ar specializāciju datorspēļu dizainā un grafikas dizaina kvalifikācija.
Akreditācija:
Saskaņā ar 18.05.2021. grozījumiem Augstskolu likumā, programma studiju virziena "Mākslas" ietvaros ir licencēta un akreditēta līdz 2023. gada 31. decembrim.
Prasības, uzsākot studiju programmas apguvi:
- Vispārējā vidējā vai vidējā profesionālā izglītība
- Pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība, lai uzsāktu studijas vēlākajos posmos.
Studiju programmas Facebook profils
EKA ir Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācijas biedrs un Higher Education Video Game Alliance biedrs.
Programmas mērķi un uzdevumi
Mērķi:
- nodrošināt studentiem zināšanu, prasmju un kompetences kopumu dizainā un datorspēļu dizainā un grafikā atbilstoši Latvijas izglītības klasifikācijā noteiktajām ietvarstruktūras 6. līmenim;
- sagatavot dizainerus, kuriem piemīt daudzpusīgas zināšanas par spēļu dizainu un mākslu, specifiskas prasmes datorspēļu izstrādē, tehnoloģijās, grafiskajā dizainā un mākslas projektu vadībā, un kompetences, kas ļauj būt konkurētspējīgiem darba tirgū Latvijā un starptautiski, kā arī veikt radošo darbību pašnodarbinātā statusā.
Uzdevumi:
- nodrošināt studiju procesu, kas atbilst normatīvo aktu un darba tirgus prasībām, kā arī studentu centrētai pieejai augstākajā izglītībā;
- nodrošināt dizaina nozares (īpaši datorspēļu dizaina) un grafikas dizainera profesijai raksturīgo pamata un specializēto zināšanu un prasmju apguvi, to kritisku izpratni un atbilstību nozares augstāko sasniegumu līmenim mākslā un tehnoloģijās;
- nodrošināt mācībspēku kvalifikāciju dizainā, pētniecībā un radošajā darbībā;
- nodrošināt un attīstīt pētniecisko un radošo darbību studiju programmā;
- nodrošināt un attīstīt infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi atbilstoši studiju programmas īstenošanas vajadzībām;
- attīstīt starptautisko sadarbību ar radniecīgām augstākās izglītības iestādēm, uzņēmumiem un organizācijām.
Studiju ilgums un studiju maksa
Studiju formas un nodarbību laiki: | |||
Studiju forma | Studiju ilgums | Lekciju laiki | Studiju maksa* |
Pilna laika studijas | 4 gadi | Darba dienās 9.00-17.30 |
1350.00 € |
Nepilna laika studijas | 4,5 gadi | Sestdienās** 9.00-17.30 |
1350.00 € |
* Studiju maksa norādīta EUR vienam semestrim
** Vispārizglītojošie kursi var tikt ieplānoti reizi nedēļā darba dienās vakarā 18.30-20.50
Studiju kursi
Nozares profesionālās specializācijas kursi:
Datorspēļu dizaina un izstrādes pamati
Datorspēļu māksla un datorgrafika
Ievads datorspēļu programmēšanā
Audio dizains
2D animācija
2D datorspēļu programmēšana un prototipēšana
Datorspēļu industrija
Mākslas komunikācijas vadība
Matemātika datorspēlēm
3D animācija un modelēšana
3D datorspēļu programmēšana un prototipēšana
Paplašinātā realitāte
Scenārija pamati
Radošā komunikācija
Kino industrija
Programmatūras izstrādes projektu vadīšana
Socioloģija
Ievads dizaina studijās
Datorsistēmu uzbūve un datoru arhitektūra
Koloristika
Kompozīcijas pamati
Telpu uztveres un krāsu psiholoģija
Zīmēšana
Gleznošana
Fotografēšana
Pasaules mākslas vēsture
Kultūras antropoloģija
Informātika
Vizuālā komunikācija
Iespieddarbu dizains un maketēšana
Vispārizglītojošie studiju kursi:
Ievads studijās
Lietišķā saskarsme un profesionālā ētika
Prezentācijas māksla
Profesionālā svešvaloda
Uzņēmējdarbības pamati
Uzņēmējdarbības tiesiskais regulējums
Darba, vides un civilā aizsardzība
Filozofija
Pētnieciskā darba organizācija
Prakse ir neatņemama profesionālās augstākās izglītības sastāvdaļa. Studenti veic vienu praksi semestra garumā kādā no datorspēļu izstrādes uzņēmumiem Latvijā vai ārzemēs. Bez tam studējošie izstrādā trīs projekta darbus - spēļu prototipus.
Noslēguma pārbaudījums
Sekmīgi uzrakstīts un aizstāvēts bakalaura darbs.
Studiju rezultāti
Pēc sekmīgas studiju programmas apguves absolventam ir:
Zināšanas:
- dizaina un specializēti datorspēļu un grafiskā dizaina jēdzienos un teorijās;
- grafikas un datorspēļu dizaina vēsturē un mūsdienu attīstības tendencēs;
- grafiskā un datorspēļu dizaina pamatnostādnēs, tehnoloģijās un programmatūrā;
- par profesionālās ētikas nozīmi datorspēļu dizainā.
Prasmes:
- izvēlēties grafikas un datorspēļu dizaina izstrādes metodes, mākslinieciskos paņēmienus un programmatūru;
- pamatot datorspēles izmantotos tēlus, stāstus, spēlējamību, stratēģiju un koncepciju;
- sagatavot datorspēles dizaina dokumentāciju;
- analizēt datorspēles mērķauditoriju, izstrādes laika posmu, budžetu un mārketinga komunikāciju;
- patstāvīgi organizēt savu darbu;
- strādāt komandā ar citiem profesionālo nozaru speciālistiem.
Kompetence (analīze, sintēze, novērtēšana):
- patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt nepieciešamo informāciju;
- piedāvāt radošus risinājumus konstatētajām problēmām grafikas un datorspēļu dizaina jomās;
- izmantot dažāda veida informāciju lēmumu pieņemšanā datorspēļu izstrādes laikā.
Mācībspēki
Studiju programmas direktore: Mg.art. Ksenija Miļča. Vides māksliniece, grafiskā dizainere, nodarbojas ar vizuālo komunikāciju.
Kaspars Šteinbergs, Dr.oec., viesdocētājs. Aizstāvējis promocijas darbu par audiovizuālās nozares klastera attīstības iespējām Latvijā. Kopš 2011. gada ir arī pasniedzējs Alberta koledžā un Ekonomikas un kultūras augstskolā. Piedalījies vairākos starptautiskos projektos par audiovizuālo mediju nozares un radošo industriju attīstību Latvijā un Eiropā. Pētniecības intereses saistās ar stratēģisko vadību radošo industriju uzņēmumos un datorspēļu industriju. Studiju kurss: Datorspēļu dizaina un izstrādes pamati.
Jāzeps Rutkis, Mg.sc.comp., viesdocētājs. Jāzeps ir programmētājs un komandas vadītājs SIA “Estoty”, kas ir viens no veiksmīgākajiem mobilo spēļu veidotājiem Latvijā. Strādājis pie tādiem projektiem kā “Prince of Persia”, “Flippy Race” un “Kick Pass”. Studējis datorzinātnes Latvijā, Francijā un Nīderlandē. Studiju kurss: 2D datorspēļu programmēšana un prototipēšana
Ēriks Līsmanis, viesdocētājs. Ēriks ir beidzis “Rīgas Tehnisko koledžu” ar programmēšanas tehniķa profesiju, kā arī ir “Alberta koležas” datorspēļu izstrādes programmas absolvents. Ēriks ir Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācijas valdes loceklis un ir izveidojis savu spēļu izstrādes uzņēmumu “Lumios Games”. Viņš ir vadījis programmēšanas pulciņu, palīdzot saviem kursabiedriem padziļināti apgūt programmēšanas pamatprincipus. Studiju kursi: Ievads datorspēļu programmēšanā, 3D datorspēļu programmēšana un prototipēšana.
Programmas jaunumi
08.10.2022. Andrejs Birzgals: Pieprasījums pēc spēļu izstrādes speciālistiem vairākkārt pārsniedz piedāvājumu Latvijas spēļu izstrādātājiem ir reālas iespējas veidot karjeru kādā spēļu gigantā. Ko dara spēļu izstrādātājs (game developer), kādas ir attīstības un darba iespējas, kādas prasmes jāapgūst, un kas notiek spēļu tirgū Latvijā un pasaulē - par to portālā Delfi.lv Andrejs Birzgals, EKA studiju programmas "Datorspēļu dizains un grafika" docētājs.
27.05.2022. Delfi.lv: Datorspēles – hobijs vai profesionāla karjera? Kas jāzina, jāprot un jāņem vērā kvalificētam spēļu izstrādātājam? Kādas iespējas paver šī joma? Vai spēles radīšana ir vai nav māksla?
12.08.2020. GGJ Next 2020 Riga laikā apgūst spēļu izstrādes pamatus
03.01.2020. Sadarbība ar Latvijas Spēļu izstrādātāju asociāciju uzlabos studiju programmas kvalitāti
13.12.2019. Delfi.lv: Videospēle veselībai
13.12.2019. Rus.delfi.lv: Видеоигра для здоровья
11.12.2019. innoWate stipendiju 2019./2020. studiju gadā ieguvuši pieci studenti
30.03.2019. digLAB iespējas ļaus testēt studentu radītās spēles un virtuālās realitātes projektus
18.02.2019. Latvijas Radio / LSM.LV par veselības datorspēli skolēniem
03.12.2018. Digimoni izstrādā veselības datorspēli skolēniem
11.05.2018. Tagad arī Latvijā iespējams iegūt bakalaura izglītību datorspēļu izstrādē
Spēļu un VR projektu izstrāde klientiem
EKA piedāvā izstrādāt digitālo spēļu un virtuālās realitātes projektus
Lai veicinātu jauniešu motivāciju un interesi par mācību procesu, tiek izmantota dažādas metodes, tostarp mācīšanās ar dažādu digitālo rīku vai pat datorspēļu palīdzību. Izglītības saturam piemērotas spēles rada Ekonomikas un kultūras augstskolas bakalaura programmas “Datorspēļu dizains un grafika” studenti ar pasniedzēju atbalstu. Tas ļauj ne tikai skolēniem mācīties interaktīvā veidā, bet arī studentiem – pilnveidot praktiskās iemaņas. Augstskolas studenti, nozares profesionāļu vadībā, izstrādā digitālās spēles un virtuālās realitātes projektus arī mārketinga, pārdošanas veicināšanas vai izklaides mērķiem, īstenojot dažādas sarežģītības projektus.
Idejas vai iniciatīvas un saturs nepieciešamajām spēlēm nāk gan no izglītības iestādēm, gan dažādiem uzņēmumiem. Piemēram, pēc Mēness aptiekas iniciatīvas tika radīta spēle skolēniem vecumā no astoņiem līdz četrpadsmit gadiem „Veselībnieks", kas rosina jautāt, uzzināt svarīgo par veselību, saprast un mācīties to pielietot, savukārt, pēc Rīgas Tālmācības vidusskolas ierosināja tapa Virtuālais ekonomikas kabinets, kurā iespējams apgūt dažādas tēmas no vidusskolas ekonomikas programmas, kā arī papildu tēmas, kas sagatavo audzēkņus turpmākajām studijām augstākās izglītības iestādēs.
“Izstrādājot izglītības iestādēm paredzētas datorspēles, iegūst visas iesaistītas puses – studenti var mācīties, darbojoties praktiski profesionāļu vadībā, bet mācību iestāde iegūst mūsdienīgu un interaktīvu rīku, kas ir saistošs skolēniem. Turklāt, datorspēles ir tā joma, kas var ietver visdažādākās tēmas un idejas, tāpēc, ja izglītības iestādēm vai citām organizācijām ir idejas, aicinām sazināties,” stāsta izstrādes projektu vadītājs Dr.oec. Kaspars Šteinbergs.
Spēles mācību procesā:
- sekmē vielas apgūšanu atraktīvā veidā;
- palīdz noturēt uzmanību;
- paplašina virtuālo mobilitāti;
- ļauj individualizēt mācību procesu.
Spēles mārketinga aktivitātēm:
- veicina zīmola atpazīstamību;
- rosina auditorijas izpratni par pakalpojumu/produktu vai nozari;
- pozicionē uzņēmumu kā sociāli atbildīgu komersantu;
- veido pozitīvu lietotāju pieredzi;
- atraktīvā veidā nodod vēstījumu.
Kaspars Šteinbergs piebilst: “Šis ir arī lielisks veids, kā mainīt aizspriedumus par to, ka datorspēles ir tikai brīvā laika pavadīšanas veids bez pievienotās vērtības. Tā ir plaša industrija, kas nepārtraukti attīstās, un, dažādojot spēļu saturu, varam veidot arī jēgpilnas, izglītojošas spēles ar pievienoto vērtību.”
Izmaksas
Spēles izstrādes izmaksas var būt dažādas, ņemot vērā pasūtītāja vēlmes un specifikāciju, bet mārketinga vajadzībām vai izglītojošu spēli iespējams izstrādāt pat dažu tūkstošu eiro apjomā (izmaksas var būt vēl zemākas, ja izstrādē iesaista studējošos prakses ietvaros).
Spēļu izveidei un testēšanai augstskolā ir izveidota īpaši aprīkota laboratorija digLAB. Spēļu un/vai virtuālās realitātes projektu izstrādei, aicinām sazināties ar izstrādes projektu vadītāju Kasparu Šteinbergu kaspars.steinbergs@eka.edu.lv
Daži no EKA studējošo un mācībspēku īstenotajiem projektiem:
Veselības pratību veicinoša spēle “Veselībnieks”, izstrādāta pēc Mēness aptiekas pasūtījuma.
Latvijas Radio / LSM.LV par veselības datorspēli skolēniem
Delfi.lv: Videospēle veselībai
Virtuālās realitātes kurss ekonomikā, izstrādāts pēc Rīgas Tālmācības vidusskolas pasūtījuma.